اهمیت واکسیناسیون و درمان ضد انگلی در سگ ها و برنامه واکسیناسیون

سگها نیز مانند انساندر طبیعت با  بیماری های کشنده ای دست و پنجه نرم میکنند و همانطور که ما کودکان خود را واکسینه میکنیم، سگها نیز برای در امان ماندن از این بیماری های کشنده نیاز به واکسیناسیون مرتب دارند.

حتی اگر سگ در یک محیط بسته مثل خانه است، باز هم مهم است که واکسیناسیون برای او انجام شود، زیرا بسیاری از بیماری ها از طریق هوا منتقل می شوند و می توانند به راحتی از طریق یک پنجره باز یا حتی توسط دست یا کفش شما به سگ ها انتقال یابند. همچنین ریسک اینکه سگتان به صورت ناگهانی از منزل بیرون برود، نیز همیشه وجود دارد.

با توجه به کشنده بودن این بیماری ها، انجام واکسیناسیون سالیانه اقدامی ضروری محسوب میشود.

اما نکته مهم انجام به موقع و درست واکسیناسیون است. سگهایی که از شیر مادر تغذیه میکنند معمولا برای مدت کوتاه یک ماهه از ایمنی منتقل شده از مادر استفاده میکنند و به همین دلیل اغلب مرگ و میر سگها بعد از جدا شدن از مادر یا از شیر گرفته شدن اتفاق میافتد.  سگهای بدون مادر از بدو تولد مستعد بیماری های خطرناک هستند.

نکته مهم این هست که در توله ها تا زمانی که واکسیناسیون کامل نشده (بعد از تزریق هر سه یا چهار دوز واکسن) هنوز ایمنی کافی ایجاد نشده و به همین دلیل نباید تا زمان تکمیل واکسیناسیون بدون رعایت نکات بعداشتی از منزل خارج شوند و در مراجعه به کلینیک ها هم حتما موارد بهداشتی و استفاده از زیرانداز یک  بار مصرف رعایت شود.

واکسن های موجود در ایران برای سگها به قرار زیر است:

واکسن پنج گانه : واکسیناسیون علیه دیستمپر، هپاتیت، پاروویروس، پارا آنفولانزا و کنل کاف

واکسن 7 گانه : واکسیناسیون علیه دیستمپر، هپاتیت، پاروویروس، پارا آنفولانزا، کنل کاف، لپتوسپیروز( دو سویه) و آنفولانزای سگ سانان

واکسن 9 گانه: واکسیناسیون علیه دیستمپر، هپاتیت، پاروویروس، پارا آنفولانزا و کنل کاف، لپتوسپیروز(4 سویه) ، آنفولانزای سگ سانان

واکسن هاری

برنامه واکسیناسیون سگها

6-9 هفتگی: در سگهای بدون مادر از 6 هفتگی و در سگهایی که شیر مادر میخورند اولین واکسن از 8 هفتگی تزریق میشود.

10-13 هفتگی: نوبت دوم واکسیناسیون یک ماه بعد از نوبت اول می باشد

14-17 هفتگی: واکسیناسیون علیه بیماری هاری و نوبت سوم واکسیناسیون چند گانه که یک ماه بعد از نوبت دوم میباشد. این نوبت به خصوص در سگهایی که از شیر مادر تغذیه کرده اند باید حتما تزریق شود

برنامه واکسیناسیون سگ های بالغ:

هنگامی که سگتان به بلوغ رسید، و تمامی واکسن های خود را نیز دریافت کرده بود، دامپزشکتان می تواند یک برنامه واکسیناسیون مخصوص سگ های بالغ برایش تنظیم کند. این برنامه واکسیناسیون شامل تکرار منظم یادآورهای واکسن است. این یادآورها دقیقا همان واکسن هایی هستند که در دوران تولگی تزریق شده اند.

وقتی سگ ها برای ویزیت یک سالگی به کلینیک می آیند، یادآور واکسن علیه دیستمپر، هپاتیت، پاروویروس، لارینگوتراکییت،  پارا آنفولانزا، لپتوسپیروز و هاری برای آنها تزریق می شود.

مقدار زمانی که هر واکسن می تواند در بدن ایجاد ایمنی کند:

دیستمپر، هپاتیت، پاروویروس، پاراآنوفلانزا: 2 سال

هاری: 1 سال

لپتوسپیروز: 1 سال

آنوفلانزای سگ سانان: 1 سال

بیماری لایم: 1 سال

کنل کاف (لارینگوتراکییت): 1 سال

عوارض واکسیناسیون

دقیقا مثل واکسیناسیون در انسان ها، علائمی که به صورت خفیف بروز می کنند قابل چشم پوشی هستند. بیشتر واکنش هایی که دیده می شوند، در حد خفیف هستند و بعد از 24 ساعت معمولا علائم برطرف می شوند. اگر علائمی مانند تورم صورت، استفراغ یا بی حالی مشاهده کردید، حتما با دامپزشکتان مشورت کنید.

درمان ضد انگلی

اهمیت درمان ضد انگلی بیشتر حفظ سلامت انسانهایی هست که با سگها در ارتباط هستند. از آنجایی که سگها از زبان خود به عنوان حس لامسه استفاده میکنند،  درست مثل کودک 2-3 ساله مستعد ابتلا به انواع انگلهای گوارشی و پوستی هستند. برخی از این انگل ها قابل انتقال به انسان هستند وبه همین دلیل باید حداقل هر سه ماه یک بار و نیز بعد از مواجه شدن با شرایط آلوده کننده (مثل مسافرت، گردش در باغ، جنگل و ساحل و پانسیون) ضد انگل خوراکی و تزریقی و در صورت نیاز پوستی دریافت کنند.

درمان کرم قلب

کرم قلب یک بیماری انگلی خونی هست که توسط گزش پشه های معمولی به سگها و گربه ها منتقل میشود. نکته مهم در بیماری کرم قلب این هست که از زمان ورود میکروفیلرها (نوزادان کرم در بدن پشه) به خون سگ یا گربه به مدت 3-5 ماه زمان طلایی برای درمان با داروهای ضد انگل تزریقی یا آیورمکتین خوراکی وجود دارد ولی پس از گذشت این زمان و بالغ شدن کرم ها، دیگر امکان درمان با این دارو نبوده و برای درمان نیازمند داروهای بسیار گران قیمت و کمیاب و یا درمان جراحی و خارج کردن کر ها از قلب خواهد بود.

به همین دلیل حتما اطمینان حاصل کنید که دامپزشک در هر نوبت درمان ضد انگلی از داروی تزریقی نیز استفاده کند و یا از ترکیبات خوراکی حاوی آیورمکتین استفاده شود.