حتما اسم برخی انگل ها مثل کک و کنه و شپش و ساس و جرب به گوشتون خورده و حتی شاید نگران ابتلای حیوون خونگی خودتون و یا حتی خودتون به این انگل ها بوده اید. اینجا تصمیم دارم اطلاعاتی که لازمه صاحبان حیوانات خانگی مثل سگ، گربه، همستر، خرگوش، سنجاب و .. در مورد انگل های خارجی و نحوه مقابله با اون ها رو بدونن بهتون بگم.

  قبل از هر چیز باید در مورد خصوصیات و ظاهر انواع انگل های خارجی اطلاع داشته باشیم. و بعد در مورد نحوه ابتلای حیوان به اون ها و اینکه آیا به انسان هم منتقل میشن یا نه و در آخر نحوه مقابله با آن ها رو بدونیم.

کنه ها       

شاید اولین انگل خارجی که خیلی از افرادی که سگ یا گربه دارن دیدن کنه ها باشن. این انگل به خصوص در حیواناتی که در باغ ها و یا فضای آزاد زندگی میکنند و یا به طبیعت دسترسی دارند و به ویژه در فصول گرم دیده می شود. کنه ها بسته به مرحله رشد و میزان خونی که مکیده اند، در سایز های مختلفی روی بدن حیوانات و انسان ها دیده می شوند. برای برداشتن کنه از روی پوست حیوانات حتما دستکش به دست کنید و از پنس های مخصوص برداشت کنه با روش گذاشتن پنس به زیر محل اتصال کنه به پوست و سپس چرخاندن پنس انجام دهید تا هم سر و نیش کنه داخل پوست باقی نمانده و هم انواع ویروس هایی که کنه ها میتوانند ناقل ان باشند به شما منتقل نشود. کنه ها ناقل بیماری های خطرناک زیادی به انسان ها و حیوانات هستند پس در فصول گرم و در طبیعت حتما از قلاده های ضد کنه استفاده کنید و از بردن حیوان خانگی خود به مراتع و جنگل هایی که به خصوص محل زندگی و عبور گاو و گوسفند هستند خود داری کنید.

   پنس مخصوص برداشت کنه و نحوه استفاده از آن

کک ها

کک ها انگل های کوچکی هستند که روی پوست و لا له لای موها زندگی کرده و با گزش و از خون میزبان تغذیه می شوند. کک ها هم مانند کنه ها می توانند ناقل بیماری های متعددی باشند ولی بر خلاف کنه ها معمولا از نظر میزبان اختصاصی تر عمل کرده و کک های سگ و گربه تا زمانی که بتوانند از خون میزبان اصلی تغذیه کنند، انسان را مورد گزش قرار نمی دهند ولی اگر به هر دلیلی حیوان میزبان دیگر قادر به تامین خون مورد نیاز کک نبوده و یا به دلیل استفاده از داروهای فراری دهنده، کک ها مجبور به ترک میزبان شوند میتوانند انسان را نیز به ویژه در ناحیه پاها مورد گزش قرار دهند.

کک های موش و خرگوش و همستر از نوع کک های انسانی بوده و یک انگل مشترک خطرناک محسوب می شوند.

کک ها موجوداتی ریز با بدنی پهن هستند که به سرعت می پرند و دیدن آنها روی بدن حیوانات کار دشواری است به همین دلیل دامپزشک اغلب با  دیدن مدفوع ریز و سیاه رنگ کک بین موها و نیز علایم ثانویه گزش کک مثل بروز حساسیت و ریزش مو در دو طرف ناحیه پشت تا دم سگ و گربه به وجود آنها پی میبرد.

درمان:

از بین بردن کک ها نیازمند انجام دقیق پروتکل درمانی و پاکسازی محیطی است که دامپزشک مجرب به شما آموزش خواهد داد. کک ها می توانند ناقل بیماری های خونی و انگلی مختلفی به سگ و گربه باشند و در صورت تایید آلودگی، باید سگ و گربه از نظر آن بیماری ها نیز مورد ارزیابی قرار گرفته تا به موقع تحت درمان قرار گیرند

شپش ها 

   

شپش ها از خانواده حشرات هستند یعنی دارای بدن بند  بند و 3 جفت پا هستند. سایز اون ها متفاوت هست ولی معمولا از مورچه کوچکتر هستند. شپش ها معمولا میزبان اختصاصی داشته و به ندرت گونه غیر اختصاصی خود را مورد گزش قرار می دهند.

شپش سگ و گربه به انسان منتقل نمی شود ولی شپش جوندگان (موش، خرگوش، همستر، خوکچه) به انسان منتقل می شود و بالعکس شپش انسان نیز به جوندگان منتقل خواهد شد. پس اگر در خانواده ای که عضوی از خانواده درگیر شپش شده در صورت وجود حیوان خانگب به ویژه حیوان جونده، باید تمام افراد و حیوانات هم تحت درمان همزمان قرار بگیرند. خوشبختانه درمان شپش در حیوانات کار سختی نیست و در کلینیک انجام می شود.

آلودگی شپش در سگ

تشخیص آلودگی به شپش در سگهای با موی سفید ساده تر است ولی در سگهای با موهای تیره تر گاهی به شکل شوره های ریز دیده می شود. دامپزشک در طول معاینه روتین متوجه آلودگی خواهد شد.

ما به طور روتین هر حیوان خانگی را در بدو ورود به منزل مورد معاینه قرار داده و حتما از نظر انگل های خارجی و داخلی مورد درمان قرار می دهیم. پس حتما قبل از وارد کردن هر حیوان خانکی به منزل از مشورت و ویزیت دامپزشک استفاده کرده و در صورت عدم دسترسی سریع به دامپزشک حیوان خانگی تازه وارد را در محیطی جدا و به صورت قرنطینه تا زمان دسترسی به دامپزشک نگهداری کنید.

جرب ها    انواع جرب ها

جرب ها انگل هایی تقریبا میکروسکوپی هستند که عمدتا زیر پوست حیوانات و انسان ها زندگی می کنند و انواع بسیار مختلفی دارند.  آنها اغلب زیر پوست تخم گذاری کرده و پوسته هایی که از محل خارش نواحی درگیر ریخته می شود باعث انتقال تخم ها به سایر افراد خواهد شد.

برخی جرب ها بسیار مسری هستند در حالی که برخی دیگر سرایت نداشته یا به سختی سرایت می کنند.

برخی از جرب ها نیز مثل جرب گوش سگ و گربه روی سطح پوست زندگی کرده و بدون میکروسکوپ و با دستگاه اوتوسکوپ (مخصوص معاینه گوش) قابل دیدن هستند.

 

 

علاوه بر ویزیت حضوری در کلینیک، میتوانید از ویزیت آنلاین کلینیک دامپزشکی دکتر مکرم استفاده کنید

به این منظور در واتس آپ با شماره ۰۹۰۳۴۴۴۳۷۵۲  و یا در اینستاگرام کلینیک دامپزشکی پیام بدید

Instagram: @pet_clinic_drmokaram

دامپزشکی غرب تهران دامپزشک خوب کلینیک دامپزشکی غرب تهران بیمارستان دامپزشکی خوب بیمارستان دامپزشکی غرب تهران بیمارستان دامپزشکی تهران کلینیک دامپزشکی تهران، کلینیک دامپزشکی غرب تهران، کلینیک دامپزشکی جنت آباد، کلینیک  دامپزشکی ستاری