شی وا وا Chihuahua    

شی هوا هوا یا شی وا وا کوچکترین نژاد سگ می باشد که یک نژاد مکزیکی بوده و نام آن از ایالت شیواوا مکزیک گرفته شده است.

این سگها تقریبا 4 درصد از ژنوم سگهایی که حدود 1000 سال پیش از سیبری وارد قاره امریکا شده بودند (و اکنون منقرض شده اند) را دارا است. نژاد اولیه نیز سگهایی بسیار کوچک جثه و بدون مو بوده اند که توسط بومیان جنوب امریکا پرورش داده شده و به عنوان غذا مورد استفاده قرار می گرفته اند.

خصوصیات:

خلق و خو:

مثل تمام سگهای نژاد کوچک، شی واوا ممکن است پرخاشگری بالاتر از حد متوسط نسبت به مردم و سگهای دیگر نشان دهد. شی واوا ها از شجاعت بسیار زیادی (بر خلاف جثه ریزشان) برخوردار هستند و این تناقض  در برابر جثه ریز آنها خیلی جلب توجه میکند. بازیگوش هستند ولی معمولا نسبتا زود از بازی خسته میشوند (بسته به سطح انرژی بدن). برای اینکه شی واوا رفتار مناسبی با سایر سگها و افراد داشته باشد، باید از سن کم و به تدریج با افراد و حیوانات آشنا شود. همچنین بهتر است از کمک مربی برای تربیت آنها بهره بگیرید.

مشخصات ظاهری

شی واواها کوچکترین نژادی هستند که توسط برخی از کلوپ های پرورشگاهی به رسمیت شناخته شده است. استانداردهای نژاد فعلی تعریف شده توسط رجیستری ها، ترکیب جمجمه " سیب مانند" را مشخص می کند. شی‌هواهوا تقریباً در هر ترکیب رنگی، از یکدست گرفته تا لکه دار یا مخلوط دیده می‌شود. شی هواهواها دارای چشم‌های گرد و بزرگ و گوش‌های بلند و راست هستند که در جمجمه‌ای بلند و به‌طور چشمگیری گرد قرار گرفته‌اند. پوزه با یک زاویه نزدیک به 90 درجه به جمجمه متصل شده است. سگ‌هایی از نوع قدیمی‌تر «با سر گوزن مانند»، با سر صاف، چشم‌های پهن‌تر، گوش‌های بزرگ‌تر و پاهای بلندتر و باریک‌تر، ممکن است همچنان ثبت شوند، اما سر گوزنی شکل یک نوع جداگانه در رقابت محسوب می‌شود.

استانداردهای نژاد برای این سگ به طور کلی قد را مشخص نمی کند. فقط یک وزن و شرح نسبت کلی آنها مورد اهمیت واقع شده. به طور کلی، قد بین 15 و 23 سانتی‌متر است. با این حال، قد برخی از سگ‌ها به 30 تا 38 سانتی‌متر هم می‌رسد. هر دو استاندارد نژاد بریتانیایی و آمریکایی بیان می‌کنند که یک شی هواهوا برای تطابق نباید بیش از 2/7 کیلوگرم وزن داشته باشد.

شی‌هواهواهای خانگی (آنهایی که به‌عنوان همدم و نه به عنوان سگ نمایشی پرورش داده می‌شوند یا به‌عنوان سگ‌های نمایشی خریداری می‌شوند) معمولاً بالاتر از این وزن‌ها، حتی بالای 4.5 کیلوگرم، اگر ساختار استخوانی بزرگی داشته باشند یا دچار اضافه وزن باشند، هستند. این بدان معنا نیست که آنها شی هواهواهای اصیل نیستند. آنها فقط شرایط لازم برای ورود به یک شو نمایش ترکیبی را ندارند. شی هواهواهای بزرگ در برخی از بهترین و بدترین خطوط خونی دیده می شوند. چی‌هواهواها از نظر اندازه یکدست رشد نمی‌کنند و توله‌های یک زایمان می‌توانند در اندازه‌های بسیار متفاوت از یکدیگر بالغ شوند. همچنین، ماده های پرورش یافته با سایز بزرگتر احتمال کمتری برای تجربه سخت زایی دارند. بسیاری از پرورش دهندگان سعی می کنند شی هواهواها را تا حد امکان کوچک کنند، زیرا آنهایی که به عنوان سگهای "فنجان چای" یا "فنجان چای کوچک" به بازار عرضه می شوند، قیمت های بالاتری خواهند داشت.

سلامتی

شی هواهوا دارای برخی بیماری‌های عصبی است، از جمله بی‌ثباتی آتلانتواکسیال، لیپوفوسینوز سروئید، ناشنوایی مادرزادی، هیدروسفالی مادرزادی، دیستروفی عضلانی، مننگوآنسفالیت نکروزان و دیستروفی نورآکسونال. در مطالعه ای که سال 2001، روی 6 نژاد سگهای خانگی انجام شده، شیواهوا کمترین میزان بروز مشکلات دندانی (پریودونتال) را در بین شش نژاد مورد مطالعه داشت.

شیهواهواها ممکن است دچار در رفتگی کشکک شوند.

انتظار می رود که آنها دوازده سال یا بیشتر زندگی کنند

جدول زیر خلاصه ای از خصوصیات شی واوا را در مقیاس 5 نمره ای به صورت خانه های صورتی رنگ نشان میدهد.

رفتار دوستانه                              
نیاز به ورزش          
مشکلات سلامتی          
تمایل به واق واق کردن          
نیاز به مرنیاز به مراقبت از موها          
میزان ریزش مو          
نیاز به آموزش          
رفتار خوب با کودکان          
رفتار خوب با گربه ها          
مناسب برای آپارتمان          
تمایل به گاز گرفتن          
سطح انرژی          
ارتباط خوب با سایر سگها          
بازیگوشی          
حساس در برابر سرما          
حساس در برابر گرما          
مناسب برای اولین تجربه حیوان خانگی          

 

علاوه بر ویزیت حضوری در کلینیک، میتوانید از ویزیت آنلاین کلینیک دامپزشکی دکتر مکرم استفاده کنید

به این منظور در واتس آپ با شماره ۰۹۰۳۴۴۴۳۷۵۲  و یا در اینستاگرام کلینیک دامپزشکی پیام بدید

Instagram: @pet_clinic_drmokaram

دامپزشکی غرب تهران دامپزشک خوب کلینیک دامپزشکی غرب تهران بیمارستان دامپزشکی خوب بیمارستان دامپزشکی غرب تهران بیمارستان دامپزشکی تهران کلینیک دامپزشکی تهران، کلینیک دامپزشکی غرب تهران، کلینیک دامپزشکی جنت آباد، کلینیک  دامپزشکی ستاری