نژاد مالتیز Maltese

سگ مالتیز هم به گونه‌ای از سگ‌های کوتوله باستانی که عموماً با جزیره مالت مرتبط است و هم به نژاد مدرن سگ در گروه toy breed اشاره دارد. واریته معاصر از نظر ژنتیکی به نژادهای Bichon، Bolognese و Havanese مرتبط است. گونه‌های باستانی احتمالاً شبیه نژادهای پامرانیان با پوزه کوتاه، گوش‌های خاردار و سرهای پیازی‌شکل داشته است. این دو گونه، به گفته استنلی کورن، شاید اولین سگ هایی بودند که به عنوان همراه انسان به کار گرفته شدند.

گونه مدرن به طور سنتی دارای موهای ابریشمی و سفید خالص، گوش‌های آویزان و دمی است که روی پشت خود خمیده است و وزن آن به 3 تا 4 کیلوگرم می‌رسد. موهای مالتیز نمی ریزد.

گونه باستانی مالتیز یکی از قدیمی ترین سگهای خانگی در تاریخ بوده که بارها نام آن در کتب تاریخی آورده شده است.

مشخصات

موهای متراکم که ریزش ندارند، براق، ابریشمی و براق است که به شدت در امتداد بدن بدون فر یا و یا کرک دارد. رنگ سفید خالص است، اما رنگ عاجی کمرنگ در قسمت گوش ها هم مجاز است. وزن بالغ معمولاً 3 تا 4 کیلوگرم است. قد سگ‌ها حدود 20 تا 23 سانتی‌متر ، سگ‌های نر کمی بلند تر است. بینی مالتیزها سیاه رنگ بوده و در برابر رنگ کاملا سفید موها کاملا به چشم می آید.

موهای یک لایه که تا سطح زمین بلند میشوند جلوه ویژه ای به سگهای مالتیز میدهد.  موهای دم بلند و ابریشمی بوده و به زیبایی آویزان میشود. نوک دم معمولا در یک پهلوی سگ قرار میگیرد.

موهای مالتیز نمی ریزد و ریزش فصلی ندارد. مانند سایر سگ های سفید، ممکن است لکه های اشک را نشان دهد که برای جلوگیری از این حالت باید روزانه زیر چشم ها تمیز شده و موهای زیر چشم کوتاه نگه داشته شود.

مالتیز به عنوان حیوان خانگی، زینتی یا نمایشگاه رقابتی نگهداری می شود. این نژاد در رتبه 59 از 79 نژاد ارزیابی شده از نظر هوش توسط استنلی کورن قرار دارد.

مالتیز ها معمولا 12-15 سال عمر میکنند.

خلق و خو

مالتیز ها سگهایی با هوش، بازیگوش، سرزنده، شجاع، مطیع، پاسخگو (نسبت به اطراف واکنش نشان میدهند) و آرام هستند. از نظر میزان واق واق کردن در حد متوسط بوده و از ابتدا باید مورد تربیت قرار گیرند تا نسبت به محرک ها حساس نشوند. مالتیزها بسیار بغلی بوده و دوست دارند نزدیک شما باشند. سگهای مالتیز ارتباط خوبی با گربه ها و سایر حیوانات خانگی داشته و به دلیل جثه کوچک آنها باید بر برابر کودکان تحت نظارت شما بازی کنند تا از بروز آسیب توسط کودک به سگ جلوگیری شود.

رفتار دوستانه                              
نیاز به ورزش          
مشکلات سلامتی          
تمایل به واق واق کردن          
نیاز به مرنیاز به مراقبت از موها          
میزان ریزش مو          
نیاز به آموزش          
رفتار خوب با کودکان          
رفتار خوب با گربه ها          
مناسب برای آپارتمان          
تمایل به گاز گرفتن و جویدن          
سطح انرژی          
ارتباط خوب با سایر سگها          
بازیگوشی          
حساس در برابر سرما          
حساس در برابر گرما          
مناسب برای اولین تجربه حیوان خانگی          

علاوه بر ویزیت حضوری در کلینیک، میتوانید از ویزیت آنلاین کلینیک دامپزشکی دکتر مکرم استفاده کنید

به این منظور در واتس آپ با شماره ۰۹۰۳۴۴۴۳۷۵۲  و یا در اینستاگرام کلینیک دامپزشکی پیام بدید

Instagram: @pet_clinic_drmokaram

دامپزشکی غرب تهران دامپزشک خوب کلینیک دامپزشکی غرب تهران بیمارستان دامپزشکی خوب بیمارستان دامپزشکی غرب تهران بیمارستان دامپزشکی تهران کلینیک دامپزشکی تهران، کلینیک دامپزشکی غرب تهران، کلینیک دامپزشکی جنت آباد، کلینیک  دامپزشکی ستاری