انواع روش های خوراندن دارو به گربه ها

داروهایی که برای درمان گربه ها استفاده میشوند میتوانند به شکل تزریق عضلانی، تزریق زیر پوستی، تزریق وریدی، خوراکی و یا پمادهای پوستی و قطره های چشمی باشند.

در اینجا قصد دارم نحوه خوراندن داروهای خوراکی را به گربه ها آموزش بدم چون این روش متداول ترین روشی هست که صاحبان گربه بهش احتیاج خواهند داشت.

داروهای خوراکی معمولا به شکل شربت، قرص و یا خمیر هستند. روش خوراندن هر کدام از این موارد متاوت است:

خوراندن خمیر های خوراکی: داروهایی مثل ویتامین ها و یا مالت گربه معمولا به شکل خمیرهایی در تیوپ هایی مثل خمیردندان هستند. معمولا هر یک دوز از این داروها یک بند انگشت از خمیر می باشد ولی با این حال برای میزان مصرف بسته به وزن گربه و توصیه شرکت سازنده روی بسته دارو توجه کنید یا از دامپزشک بپرسید. خمیرهای خوراکی معمولا برای گربه ها خوشمزه هستند و راحت ترین روش خوراندن خمیر ها به گربه، مالیدن خمیر به پشت دست گربه هست که چون گربه نمیخواهد دستش کثیف باشد خمیر را لیس زده و میخورد. البته مثلا مالت گربه که خیلی مورد علاقه گربه ها هست را ممکن است روی انگشت خودتان هم بزنید به راحتی بخورد. دقت کنید که میزان مصرف دارو بیشتر از میزان توصیه شده نباشد.

خوراندن شربت: متداول ترین داروهای درمانی گربه به صورت شربت های خوراکی هستند. این شربت ها معمولا شیرین مزه هستند و برای ذایقه کودکان تهیه شده اند و معمولا مورد علاقه گربه ها نیست. برای خوراندن شربت به گربه باید از قطره چکان های پلاستیکی استفاده کنید (استفاده از سرنگ معمولا به دلیل فشار زیاد محلول موقع خروج از سرنگ و احتمال پریدن به مجاری هوایی توصیه نمیشود مگر سرنگ انسولین بدون سر سوزن). قطره چکان را از کنار دهان و پشت دندان نیش گربه که فضای خالی وجود دارد وارد کرده و به سمت انتهای دهان نزدیک کنید و دارو را به آرامی وارد دهان کنید. توجه کنید که حرکت بلع انجام شود (از روی حرکت زبان گربه متوجه قورت دادن میشوید). همرمان با حرکت زبان گربه دارو را وارد کنید و از پاشیدن دارو به داخل دهان اجتناب کنید چون میتواند منجر به خفگی شود.

اگر در حین خوراندن دارو به گربه، حیوان دچار سرفه شد و یا دارو از بینی گربه خارج شد، این نشانه ورود دارو به مجاری هوایی هست که بسیار خطرناک بوده و میتواند منجر به عفونت ریوی شود. برای جلوگیری از عفونت باید حتما گربه را نزد دامپزشک ببرید تا درمان پیشگیرانه انجام شود زیرا درمان عفونت ریوی بسیار دشوارتر خواهد بود.

  

خوراندن قرص به گربه: داروهایی مثل ضد انگل ها و برخی داروهای دیگر به شکل قرص موجود هستند. قرص های مخصوص گربه معمولا با توجه به ذائقه گربه تولید شده و گربه به راحتی آن را میخورد ولی برای خوراندن قرص های بد مزه به گربه میتوانید از روشهای زیر استفاده کنید:

1- استفاده از  خوراکی های خوشمزه خمیری شکل: انواع بستنی های مخصوص گربه و یا سس های مخصوص گربه اگر در یخچال یا فریزر قرار داده بشن به شکل خمیرهای نرمی خواهند بود. میتوانید مقدار مورد نظر قرص را داخل مقداری از خمیر خوراکی مورد علاقه گربه خود قرار داده و در یخچال یا فریزر قرار دهید برای نیم تا یک ساعت و سپس برای خوردن در اختیار گربه قرار دهید. بهتر است چند قطعه کوچک تهیه کنید که فقط یک قطعه حاوی دارو باشد و اول یک قطعه بدون دارو بدهید برای جلب اعتماد و دقت کنید رفتاری بدون استرس داشته باشید. همجنین میتوانید از پنیرهای پروسس شده نرم هم برای این کار استفاده کنید و یا حتی از کره یا کره بادام زمینی یا هر خوراکی خمیری مورد علاقه گربه خودتان.

2- استفاده از قرص خوران: قرص خوران دستگاهی سرنگ مانند هست که قرص در انتهای آن قرار گرفته و به داخل دهان و انتهای زبان برده و قرص را در آن محل رها میکنید. بلافاصله دهان گربه را بسته و گردن گربه را نوازش کنید تا عمل بلع انجام شود.

3- استفاده از دست برای خوراندن قرص: با یک دست از بالای پوزه دهان گربه را با قرار دادن دو انگشت پشت دندانهای نیش که فضای خالی هست و امکان گاز گرفته شدن نیست دهان گربه را باز کرده و با دو انگشت دست دیگر قرص را وارد دهان گربه کرده و در انتهای دهان قرار دهید و بلافاصله دهان گربه را بسته نگه داشته و گردن گربه را نوازش کنید تا بلع انجام شود. میتواند در همین زمان کمی خوراکی مورد علاقه مثل بستنی یا خامه به اطراف دهان گربه بمالبد تا با لیس زدن آن حواس گربه پرت شده و دارو را بیرون نیاندازد.

همیشه بعد از خوراندن دارو به گربه، به او خوراکی تشویقی بدهید تا خاطره ناخوش آیندی از این عمل نداشته باشد. همیشه خونردی خود را حفظ کرده و از خشونت در زمان خوراندن دارو اجتناب کنید چون یک خاطره تلخ از این موضوع باعث میشود که همیشه خوراندن دارو به یک عمل دردسرساز تبدیل شود.

 

خوراندن قرص به گربه با دست                  خوراندن قرص به گربه با قرص خوران                    

 

علاوه بر ویزیت حضوری در کلینیک، میتوانید از ویزیت آنلاین کلینیک دامپزشکی دکتر مکرم استفاده کنید

به این منظور در واتس آپ با شماره ۰۹۰۳۴۴۴۳۷۵۲  و یا در اینستاگرام کلینیک دامپزشکی پیام بدید

Instagram: @pet_clinic_drmokaram