دیگر نگران از دست دادن گربه خود در اثر بیماری FIP نباشید.

اکنون این بیماری در کلینیک دامپزشکی دکتر مکرم به طور کامل درمان میشود.

بیماری FIP (Feline infectious Peritonitis) یک بیماری متداول در گربه سانان است که در حدود 4-6% گربه ها تبدیل به بیماری کشنده ای خواهد شد.  این بیماری در دو فرم خشک و مرطوب دیده می شود که نوع مرطوب آن همراه با آب آوردگی شکم یا آسیت است.

مرحله اول این بیماری در همه گربه ها یک اسهال ویروسی است که معمولا خود به خود بهبود می یابد. ولی در 4-6% گربه ها در اواخر دوره اسهال و یا پس از بهبودی اسهال، تب و بی اشتهایی و یا علایم عصبی یا چشمی شروع شده و در واقع وارد فاز اصلی و کشنده بیماری میشوند.

تا سه سال پیش هیچ درمانی برای این مرحله از بیماری وجود نداشت و اغلب گربه های مبتلا به آن یا در اثر عوارض عصبی؛ کلیوی و کبدی از بین رفته و یا به دلیل عوارض آب آوردگی شکم و بی اشتهایی کاندید مرگ شفقت آمیز یا اوتانازی میشدند.

خوشبختانه امروزه داروی ضد ویروس مخصوص این بیماری در دسترس بوده و امکان درمان گربه های مبتلا به بیماری FIP فراهم شده است. کلینیک دامپزشکی دکتر مکرم مفتخر است که یکی از معدود کلینیک های ایران هستیم که تجربه درمان موفق این بیماری را با هزینه بسیار مقرون به صرفه تر نسبت به سایرین داشته و امیدواریم زین پس دیگر شاهد از دست دادن گربه ای به دلیل بیماری پریتونیت عفونی گربه ها نباشیم.

روش های انتقال بیماری FIP

ویروس این بیماری در مدفوع و مایعات بدن و بزاق گربه های مبتلا وجود داشته و معمولا در مراکزی که تعداد زیادی گربه با هم نگهداری میشوند به سرعت گسترش میباید. روش های انتقال اصلی از طریق اشتراک خاک گربه، تمیز کردن خاک گربه های مختلف با یک بیلچه مشترک، لیسیدن و تمیز کردن گربه ها توسط یکدیگر که باعث باقی ماندن بزاق گربه های آلوده روی بدن گربه های سالم میشود. و همچنین ظرف آب و غذای مشترک و نیز از طریق هوا و تماس نزدیک گربه ها است.

این بیماری به دو شکل دیده میشود:

1- فرم مرطوب    2- فرم خشک

FIP خشک: این شکل از بیماری با علایم بی اشتهایی، تب، زردی و گاهی اسهال همراه است. فرم خشک بیماری اغلب همراه با مشکلات عصبی به شکل عدم تعادل، عدم توانایی راه رفتن و در نهایت فلجی و مشکلات چشمی که منجر بخ کور شدن گربه میشوند همراه است. در این فرم از بیماری ترشحاتی داخل شکم انباشته نمیشود.

FIP مرطوب: علامت مشخصه این شکل ازبیماری، تجمع مایعات داخل شکم و یا قفسه سینه است که میتواند باعث مشکل شدن تنفس در گربه شود. این بیماری همچنین میتواند همراه با زردی، تبف بی اشتهایی و اسهال نیز همراه باشد.

        

عکس اول: گربه مبتلا به فرم مرطوب و آب آوردگی شکم   

عکس دوم:آب آوردگی شکم در مراحل اولیه فرم مرطوب  

عکس سوم: تغییرات چشمی (کدورت یووییت) در فرم خشک FIP

درمان بیماری FIP

تا چهار سال پیش، هیچ درمانی به جز درمان های نگهدارنده شامل ضد التهاب و داروهای افزایش دهدنده اشتها و در فرم مرطوب، کشیدن مایعات داخل شکم برای این بیماری وجود نداشت. از حدود 4 سال پیش، درمانهای متفاوتی شامل داروهای تعدیل کننده سیستم ایمنی و نیز ایمونوتراپی و داروهای ضد ویروسی مختلف برای درمان این بیماری استفاده شده که اغلب در فرم خشک بهتر پاسخ به درمان داده میشد ولی در هر دو حالت تنها کمی طول عمر گربه افزایش میافت ولی بیماری همچنان کشنده بود.

اکنون درمان های جدید تری برای این بیماری در اختیار هست که به طور قطعی بیماری را بهبود بخشیده و حتی با دریافت اولین دوز دارو، اشتهای به غذا مجدد بازگشته و تب قطع خواهد شد. درمان این بیماری زمان بر بوده و برای دریافت نتیجه دایمی باید دوره درمانی کامل شود. اگر درمان در مراحل اولیه شروع شود، دوره درمان به مراتب کوتاه تر خواهد شد.

پس اگر متوجه اسهال، تب یا بی اشتهایی در گربه شدید با مراجعه به موقع به کلینیک و تشخیص سریعتر و شروع به موقع درمان میتوانید دوره درمان و در نتیجه هزینه درمان را به شدت کاهش دهید.

در حال حاضر در تهران یک یا دو مرکز مجهز به داروی مورد نیاز برای درمان این بیماری هستند که هزینه درمان بسیار قابل توجه است. کلینیک دامپزشکی دکتر مکرم اکنون با هزینه ای بسیار کمتر شرایط درمان کامل این بیماری را فراهم نموده است. در صورت بروز اسهال در گربه ها حتما با انجام تست سریع از وجود بیماری مطلع شده و هرچه درمان سریعتر شروع شود، طول مدت درمان و در نتیجه هزینه درمانی بسیار کاهش خواهد یافت.

علاوه بر ویزیت حضوری در کلینیک، میتوانید از ویزیت آنلاین کلینیک دامپزشکی دکتر مکرم استفاده کنید

به این منظور در واتس آپ با شماره ۰۹۰۳۴۴۴۳۷۵۲  و یا در اینستاگرام کلینیک دامپزشکی پیام بدید

Instagram: @pet_clinic_drmokaram

دامپزشکی غرب تهران دامپزشک خوب کلینیک دامپزشکی غرب تهران بیمارستان دامپزشکی خوب بیمارستان دامپزشکی غرب تهران بیمارستان دامپزشکی تهران کلینیک دامپزشکی تهران، کلینیک دامپزشکی غرب تهران، کلینیک دامپزشکی جنت آباد، کلینیک  دامپزشکی ستاری