به عنوان دامپزشک هر روز شاهد عفونت های تنفسی و حتی خفگی بچه گربه ها و توله سگ ها و همینطور بچه سایر حیوانات به خصوص سنجاب در اثر شیر دادن اشتباه هستم و این یکی از دردناک ترین لحظات برای من هست چون این مساله با آموزش مناسب کاملا قابل پیشگیری هست.

اولین نکته این هست که نباید بچه گربه یا توله سگ یا بچه سنجاب رو با نوزاد انسان مقایسه کنید. نوزاد انسان در شرایط خوابیده به پشت شیر میخورد در حالی که بچه گربه و توله سگ و نوزاد سنجاب در حالت خوابیده به شکم و در حالی که دست هایشان وزن بدن را تحمل میکند ( حالتی شبیه عکس زیر) شیر میخورند. و اگر در حالت خوابیده به پشت به آنها شیر بدهید حتما به ریه وارد شده و اگر در عرض چند ساعت منجر به خفگی نشود حتما در عرض چند روز منجر به عفونت تنفسی و مرگ ناشی از آن خواهد شد.

     

در مورد توله سگ ها هم همین نکته صادق هست که باید به صورت خوابیده روی شکم شیر بخورند.

نکته دوم استفاده از ابزار مناسب هست: باید از شیشه شیر مخصوص سگ یا گربه استفاده کنید. سر پستانک حتما باید با جثه توله یا بچه گربه همخوانی داشته باشد و سوراخ سر سرپستانک نیز نه زیادی گشاد و نه زیادی تنگ باشد. به گونه ای که وقتی شیشه را کامل بر میگردانید هر یک ثانیه یک قطره خارج شود نه بیشتر.

شیشه شیرهای مناسب بچه گربه و توله سگ

بعضا افراد از سرنگ برای شیر خوراندن استفاده میکنند که اشتباه ترین کار ممکن هست و حتما منجر به عفونت تنفسی یا خفگی خواهد شد زیرا شیر باید با مکیدن وارد دهان شود تا عمل بلع در توله سگ یا بچه گربه یا سنجاب به درستی انجام شود. در صورت عدم دسترسی به شیشه شیر مناسب برای سنجاب از قطره چکان پلاستیکی استفاده کرده و بگذارید با مکیدن سنجاب شیر وارد دهان شود و برای بقیه حیوانات از قاشق مرباخوری یا قاشق های سرلاک خوری نوزاد استفاده کنید.

 

 استفاده از قاشق چایخوری و یا قاشق مخصوص سرلاک خوری نوزادان برای شیر دادن به بچه گربه یا توله سگ

شیر دادن به نوزاد سنجاب با کمک قطره چکان پلاستیکی

نکته بعدی اینکه از چه شیری برای این حیوانات استفاده کنیم:

استفاده از شیر گاو یا گوسفند برای توله سگ، بچه گربه و سنجاب ممنوع است زیرا حاوی لاکتوز بوده و منجر به اسهال میشود و نیز شیر گاو بسیار رقیق است و جوابگوی نیاز تغذیه ای این نوزادان نخواهد بود.

شیر مناسب برای نوزاد سگ و گربه و سنجاب شیر خشک مخصوص حیوانات و یا شیر خشک بدون لاکتوز انسانی هست.

برای توله سگ ها سک پیمانه شیر با سه پیمانه آب جوشیده ولرم مخلوط شود

برای بچه گربه یک پیمانه شیر خشک با دو پیمانه آب جوشیده ولرم مخوط شود

برای بچه سنجاب، یک پیمانه شیر خشک با دو پیمانه آب جوشیده ولرم مخوط شود

دفعات شیردهی:

هر 2 ساعت یک بار برای سگ و گربه و هر یک ساعت و نیم برای سنجاب

میزان شیر مورد نیاز: بسته به وزن نوزاد متفاوت هست ولی نباید زیاده روی کرد در حدی که شکم متورم شود

نکته مهم1: بچه گربه و نوزاد سنجاب در بدو تولد قادر به دفع خودکار ادرار و مدفوع نیستند و برای اینکه حرکات گوارشی درست انجام شود، مادر با زبان پشت و شکم و زیر دم بچه ها را میلیسد که این کار باعث تحریک انجام دفع میشود. برای این کار در منزل از یک تکه کوچک حوله مرطوب و گرم استفاده کرده و با انگشت پشت و شکم و زیر دم نوزاد را بعد از خوردن شیر نوازش کنید تا عمل دفع انجام شود .

نکته مهم2: در هر زمانی اگر با مشکل یا سوالی مواجه شدید از دامپزشک کمک بگیرید. در صورت تورم سکم حتما از دامپزشک کمک بگیرید در سریعترین زمان

 

علاوه بر ویزیت حضوری در کلینیک، میتوانید از ویزیت آنلاین کلینیک دامپزشکی دکتر مکرم استفاده کنید

به این منظور در واتس آپ با شماره ۰۹۰۳۴۴۴۳۷۵۲  و یا در اینستاگرام کلینیک دامپزشکی پیام بدید

Instagram: @pet_clinic_drmokaram

دامپزشکی غرب تهران دامپزشک خوب کلینیک دامپزشکی غرب تهران بیمارستان دامپزشکی خوب بیمارستان دامپزشکی غرب تهران بیمارستان دامپزشکی تهران کلینیک دامپزشکی تهران