برای کسی که از حیوانات نگهداری میکنه خیلی اهمیت داره که بتونه درد رو در حیوانات تشخیص بده. گرچه اغلب افرادی که به مدت طولانی از این حیوانات نگهداری کرده باشن متوجه کوچکترین تغییر رفتار حیوان خانگی شون می شن. ولی با این حال فکر می کنم دونستن اینکه چه علائمی نشون دهنده این هست که حیوان خانگی از درد رنج می بره مفید باشه.

علائم درد رو میشه در دو دسته علائم فیزیولوژیک و رفتاری طبقه بندی کرد و معمولا مجموعه ای از این علائم به عنوان معیار محسوب میشه.

علائم فیزولوژیک درد عبارتند از:

•  افزایش ضربان قلب نسبت به حالت عادی.
  •  افزایش تعداد تنفس
  • افزایش درجه حرارت بدن (این میزان اغلب بدون استفاده از درجه قابل احساس نیست)
  • باز یا گشاد شدن مردمک چشم ها (این یک معیار بسیار دقیق و راحت هست)
  • برخی تغییرات در میزان قند خون و تغییرات هورمونی که تنها در تحقیقات مورد ارزیابی قرار می گیرند.

علائم رفتاری درد:

• کاهش اشتها
  • زوزه کشیدن مکرر
  • بی قراری
  • ریزش بزاق
  • نگاه کردن به بخشی از بدن که از درد رنج می بره
  • گرفتن حالت تهاجمی در هنگام لمس ناحیه ای که دردناکه
  • پارس کردن یا حتی گاز گرفتن فرد هنگام لمس ناحیه دردناک
  • کاهش میزان تحرک حیوان
  • خوابیدن به سمت مخالف ناحیه درگیر
  • عدم استفاده از عضو دردناک و یا در صورت مزمن بودن درد لاغر شدن یکی از پاها به دلیل استفاده نکردن از آن اندام

در بین حیوانات معمولا گربه ها، خرگوش، همستر، خوکچه هندی و پرندگان علایم درد رو به خوبی پنهان میکنن و اغلب تا آخرین توان خودشون علایم بالا رو نشون نمیدن درنتیجه با دیدن کوچکترین تغییری در روتین زندگی این حیوانات در اولین فرصت به دامپزشک مراجعه کنید چون کلید درمان موفق، مراجعه به موقع به دامپزشک هست.

سگها اغلب حیواناتی اجتماعی تر بوده و علایم درد رو بهتر نشون میدن و تشخیص اینکه سگی از درد رنج میبره راحت تر از سایر حیوانات هست.

علاوه بر ویزیت حضوری در کلینیک، میتوانید از ویزیت آنلاین کلینیک دامپزشکی دکتر مکرم استفاده کنید

به این منظور در واتس آپ با شماره ۰۹۰۳۴۴۴۳۷۵۲  و یا در اینستاگرام کلینیک دامپزشکی پیام بدید

Instagram: @pet_clinic_drmokaram