آیا سگ و گربه رنگ ها را میبینند؟

شبکیه چشم با استفاده از دو نوع سلول مخروطی (زرد-سبز-قرمز) و استوانه ای (سفید-سیاه) قادر به تشخیص رنگ ها است. شبکیه چشم سگ و گربه نیز دارای هر دو نوع سلول مخروطی و استوانه ای است ولی نسبت این سلول ها با چشم انسان متفاوت می باشد و به همین دلیل می توان گفت سگ ها و گربه ها رنگ ها را می بینند ولی رنگ اجسام از دید آنها محو تر است. به دلیل اینکه شبکیه چشم سگ ها و گربه ها سلولهای استوانه ای بیشتری نسبت به چشم انسان دارد این حیوانات قادرند طیف گسترده تری از رنگ های خاکستری را از هم تمایز دهند.

همونطور که میبینیم سگها هم دنیا رو رنگی میبینن ولی در مورد رنگ‌های قرمز و سبز کور رنگ محسوب میشن و در نتیجه مثلا در تشخیص یک توپ قرمز در چمن دچار مشکل خواهند شد. با آگاهی از این مساله میتونید رنگ اسباب بازی های سگها رو از طیف رنگ‌های آبی، بنفش و زرد انتخاب کنید تا براشون بیشتر جلب توجه کنه.

در تصاویر زیر نمونه تفاوت دید رنگی سگ و انسان رو مشاهده میکنید:

     

      
   
 

گربه ها هم مثل سگها در مورد رنگهای سبز و قرمز کوررنگ هستند ولی شبکیه چشم گربه ها دارای لایه ای آینه مانند است که با انعکاس نور در شب موجب تقویت نور اجسام شده و گربه را قادر می سازد که در شب نیز به خوبی ببیند. به همین دلیل گربه ها شب ها نیز می توانند شکار کنند.

در تصاویر زیر نمونه دید گربه ها در شب و روز را مشاهده میکنید:

    

تصویر بالا دید انسان و تصاویر پایین دید گربه ها در شب (سمت راست) و روز (سمت چپ) را نشان میدهد

 

علاوه بر ویزیت حضوری در کلینیک، میتوانید از ویزیت آنلاین کلینیک دامپزشکی دکتر مکرم استفاده کنید

به این منظور در واتس آپ با شماره ۰۹۰۳۴۴۴۳۷۵۲  و یا در اینستاگرام کلینیک دامپزشکی پیام بدید

Instagram: @pet_clinic_drmokaram