اشتباهاتی که ما انسان ها اغلب در مورد حیوانات خانگی خود انجام میدهیم

از آنجایی که حیوانات خانگی همانند ما انسان ها جاندار هستند و برخی از آنها مثل سگ و گربه یا جوندگان همه چیز خوار نیز هستند ما متوجه شباهت زیاد آنها با خود می شویم و این شباهات باعث میشود که ما بدون اطلاع، اشتباهاتی بعضا کشنده در مورد آنها مرتکب شویم. بهترین راه برای جلوگیری از این اشتباهات، تحقیق از منابع قابل اعتماد و پرسیدن از دامپزشک هست. در اینجا برخی از متداول ترین اشتباهاتی که پی آمد مرگباری برای حیوانات خانگی دارند رو مینویسم شاید کمکی باشه به سلامتی و رفاه بیشتر حیوانات خانگی و افزایش اطلاعات صاحبان حیوانات خانگی:

1- دادن داروهای متداول انسانی:

ما انسان ها با بروز درد یا تب از داروهای ضد درد مثل استامینوفن، آسپرین و ایبوبروفن استفاده میکنیم و حتی برای نوزادان ما هم با دوز مناسب نجات بخش هست ولی در مورد برخی حیوانات این قضیه متفاوته. سگ و گربه آنزیم استیلاز در کبد ندارن و به همین دلیل حتی مقادیر بسیار کم استامینوفن میتونه برای سگ و گربه کشنده باشه. همچنین میزان حتی کم آسپرین در گربه منجر به تغییرات کشنده گلبول های قرمز میشه و در زمان کوتاهی میتونه منجر به از دست رفتن گربه بشه.

در مورد پرندگان، لاکپشت و ایگوانا چون برخی مواد مثل روی به شدت سمی هست، حتی استفاده از پماد زینک اکساید (اکسید دو زنک) که در سوختگی انسان به فراوانی استفاده میشه و حتی در بسیاری پمادهای دیگه هم ترکیبش موجود هست، میتونه منجر به مرگ این حیوانات بشه حتی اگر پماد فقط به پوست مالیده شده باشه. به همین دلیل استفاده از هر گونه پماد برای پرندگان، لاکپشت و ایگوانا باید به تجویز دامپزشک باشه و حتما دقت کنید که در ترکیب پماد روی یا زینک موجود نباشه. همچنین در مورد مکمل هایی مثل کلسیم حتما دقت کنید که فاقد روی یا زینک باشه.

مکمل های ویتامینی و معدنی: دقت کنید مکمل ها حتما طبق دستور دامپزشک تهیه شود چون مثلا در مورد مینا مکمل های حاوی آهن خطرناک هستند و در مورد تمام پرنده ها و خزنده ها مکمل های حاوی روی کشنده هستن ( مثل کلسیم های انسانی که اغلب روی هم دارن)

2- دادن مواد غذایی خطرناک:

در قسمت مواد غذایی خطرناک برای حیوانات لیست کاملی از مواد غذایی خطرناک آورده شده ولی به طور کلی، شکلات، کاکائو، قهوه، حتی گاهی چای غلیظ، آووکادو، آلوورا، انگور، شیرین کننده های مصنوعی مثل زایلیتول و ..  برای حیوانات خانگی مسموم کننده و کشنده هستند و نباید در دسترس حیوانات خانگی باشند.

3- امن نکردن محل زندگی:

امن کردن محل زندگی یکی از اصلی ترین نکاتی هست که باید قبل از ورود حیوان خانگی به منزل انجام دهیم. این کار برای هر حیوان متفاوت هست. موارد کلی عبارتند از:

توری داشتند تمام پنجره های قابل باز شدن، استفاده نکردن از نوارهای سربی برای پرده ها (مسمومیت با سرب از موارد متداول در پرنده ها به دلیل خوردن گلوله های سربی داخل نوار های پرده هست)، قرار دادن تمامی خوراکی های خطرناک در ظروف درب بسته، قرار دادن تمام داروها در ظروف درب بسته، در دسترس نبودن اجسام فلزی کوچک و قابل بلعیدن، در دسترس نبودن اجسام نخی شکل (کش مو، نخ، سوزن و ...)، تهویه مناسب آشپزخانه هنگام سرخ کردن غذا (مسمومیت با گاز تفلون در پرنده ها)، تنها نگذاشتن حیوان به صورت آزاد در منزل (پرنده در قفس امن و سگ و گربه در اتاق امن میتوانند تنها بمانند)، پوشاندن سیم های برق به گونه ای که قابل جویدن نباشند. تنها نگذاشتن حیوانات با کودکان (به دلیل عدم اطلاع می توانند منجر به آسیب به حیوان یا خوردن مواد خطرناک به حیوان شوند)، تنها نگذاشتن دو یا چند حیوان خانگی با هم در یک محل (در اتاق یا قفس جدا تنها بمانند)، در دسترس نبودن اجسام قابل بلعیدن (با توجه به جثه حیوان خانگی)

4- توجه به صرفا علاقه حیوان خانگی در تغذیه:

این مساله همیشه یکی از چالش های مهم ما در کلینیک با صاحبان حیوانات هست. مثلا چون خرگوش هویج یا کاهو یا جعفری رو بهتر از یونجه و علوفه میخوره، یا چون خرگوش میوه دوست داره، بهش میدن و نتیجش میشه بیماری کشنده رشد ریشه دندان های خرگوش و یا باد کردگی کشنده روده خرگوش.

یا مثلا چون پرنده شکاری یا گربه گوشت دوست داره بهش گوشت میدن (باید طبق دستور دامپزشک غذای فرموله تهیه کنید) و منجر به نرمی استخوان کشنده در این حیوانات میشن.

یا چون مینا به خرما و کشمش و گوشت و نان علاقه داره بهش میدن و منجر به از کار افتادن کبد به دلیل آهن زیاد در این مواد غذایی میشه

یا شکلات و کاکائو و  قهوه که منجر به مسمومیت میشه در همه حیوانات

5- شیر دادن نادرست به حیوانات:

من بارها شاهد از دست رفتن نوزادان شیرخوار حیوانات به این دلیل بودم. نحوه خوراندن شیر به نوزاد هر حیوانی متفاوت هست و اتفاقا هیچ کدام شبیه بچه انسان خوابیده به پشت شیر نمیخورند. و خوراندن شیر با سرنگ از بزرگترین اشتباه های ممکن هست. شیر ندین بهتر از اینه که با سرنگ و یا به اشتباه شیر بدین چون با یک بار پریدن شیر حیوون دچار عفونت کشنده تنفسی میشه ولی اگر چند ساعت شیر ندین  و از یه دامپزشک کمک بگیرین حیوون نمیمیره.

6- دمای نامناسب محل زندگی:

هر حیوان خانگی باید در دمای مناسب خودش نگهداری بشه. مثلا نوزاد تمامی حیوانات خانگی به دمای بالای 26-27 درجه نیاز دارن و خزندگان مثل لاکپشت و ایگوانا همیشه باید در دمای بالای 26 درجه نگهداری بشن و شرایط نگهداری خاصی دارن که میتونین در مطالب آموزشی آن حیوان در همین سایت مفصل مطالعه کنید.

7- تنها گذاشتن حیوان در ماشین:

این مورد به تنهایی عامل مرگ بسیاری از حیوانات هست و حتی در فصل پاییز و بهار هم در آفتاب دمای داخل ماشین میتواند منجر به مرگ شود.

 

علاوه بر ویزیت حضوری در کلینیک، میتوانید از ویزیت آنلاین کلینیک دامپزشکی دکتر مکرم استفاده کنید

به این منظور در واتس آپ با شماره ۰۹۰۳۴۴۴۳۷۵۲  و یا در اینستاگرام کلینیک دامپزشکی پیام بدید

Instagram: @pet_clinic_drmokaram