متداول ترین عوامل مسمومیت زای خانگی در سگ و گربه نسخه PDF چاپ ارسال به دوست
نگارش یافته توسط دکتر سارا مکرم

سموم ارگانو فسفاته

این سموم در بسیاری از سموم رایج دامپزشکی و کشاورزی وجود دارد. دز سمی آن وابسته به نوع محصول است. بعضی از سموم ارگانوفسفاته شدیدا سمی هستند و در صورت مصرف احتیاج به مراقبت های سریع اورژانسی دارند.

نشانه های کلینیکی:

نشانه ها چند دقیقه تا چند ساعت پس از مصرف نمایان می شود. باید این مسئله را مد نظر داشت که همه ی علائم با هم بروز نمی یابند. علائم عمدتاً عبارتند از:

1-      ترشح زیاد بزاق و اشک

2-      اسهال آبکی

3-      حرکت زیاد دستگاه گوارش (درد ناحیه شکم)

4-       تنگ  شدن و گاهی گشاد شدن عدسی چشم

5-       تیره شدن سطوح مخاطی

6-       سختی تنفس

انقباض عضلات صورت و زبان که در نهایت منجر به از کار افتادن عضلات می شود

اثر بر سیستم عصبی

1-      افسردگی شدید

2-      ادم در سیستم تنفس

3-      کاهش تعداد ضربان قلب

4-       مرگ به دلیل هیپوکسی رخ می دهد (عضلات تنفسی فلج می شوند، ترشحات در دستگاه تنفس افزایش می یابد)

سموم از بین برنده ی حشرات

علائم:

1-4 ساعت پس از مصرف علائم ظاهر می شود

1-      استرس، آتاکسی و افزایش تحریک پذیری

2-      افزایش تعداد ضربان قلب و تنفس و افزایش بزاق

3-      لرزش عضلات

4-      اسهال و تهوع

5-      چرخش مردمک چشم در گربه ها

6-      افزایش دمای بدن حتی تا 42.5 درجه سانتی گراد

7-      اسیدوز متابولیک

8-      کاهش سطح هوشیاری ، کاهش حجم تنفسی و تیره شدن مخاطات

9-      مرگ به دلیل مشکلات تنفسی

سموم کارباماته

علائم مسمومیت با آن شبیه به ارگانو فسفاته هاست با این تفاوت که مدت زمان بروز علائم در آن کوتاهتر است.

آمیتراز

با دز درمانی طی 2-6 ساعت اولیه علائم گوارشی ملائمی نشان می دهد که همراه با تهوع استفراغ، بی اشتهائی و اسهال است با دزهای بالا، کاهش فعالیت CNS ، میدریاز، آتاکسی، کاهش تعداد ضربان قلب، ضعف عضلانی و اسپاسم بدون کنترل تارهای صوتی دیده می شود.

پایروتایروئید

در صورت مصرف دزهای بالا علائم کلینیکی دیده می شود

علائم شامل: درماتیت تماسی، اسهال، استفراغ، افزایش میزان بزاق، آتاکسی، لرزش عضلانی، تشنج، کاهش دمای بدن گاهی افزایش دمای بدن، مشکلات تنفسی، فلجی و مرگ به دلیل مشکلات تنفسی.

نفتالین

اسهال، استفراغ، آنمی همولیتیک، هموگلوبینوری، آسیب کبد و کلیه، تشنج و در موارد نادر، دپرشن شدید CNS

مسمومیت با فلزات

سرب

منبع: کفپوش، اسباب بازی هائی که سرب دارند، رنگ هائی که سرب دارند، پارچه ها، وسایل دکوری، باطری ها، از موادی که در ساختمان سازی کاربرد دارند، تایر چرخ اتومبیل، افزودنی های موجود در گازوئیل و بنزین، تیرهای سربی و وسائل ورزشی مثل قلاب ماهیگیری.

علائم:

1-      3-5 روز پس از مصرف علائم ظاهر می شود

2-       علائم گوارشی (بی اشتهائی، دردهای شکمی به خصوص در حیوانات جوان، اسهال و استفراغ، مگا ایزوفاگوس)

3-       علائم عصبی (پارس کردن، عصبی شدن، لرزش و عدم تعادل، تشنجات تونیک و کلونیک، کوری و کری)

4-       پرادراری، پرنوشی به خصوص در حیوانات مسن

آهن

دپرشن، تهوع، اسهال خونی که چند ساعت بعد از مسمومیت دهانی رخ می دهد. مسمومیت جدی باعث تهوع و اسهال می شود. کم آبی و هپاتیت نکروزان و اسیدوز طی 24 ساعت.

اتیلن گلیکول (ضد یخ اتومبیل)

نشانه های مرحله اول 30 دقیقه تا 12 ساعت بعد از مصرف ضد یخ بروز می یابد. نشانه ها شبیه به مسمومیت با الکل است. با دز بالا 12 ساعت بعد ازمصرف می میرد. استفراغ، عدم تعادل، اسیدوز متابولیک، مرگ و کما.

نشانه های مرحله دوم 12- 24ساعت بعد از مصرف بروز می یابد، نشانه ها در حیوانات زیاد مشخص نیست و حیوانات زیاد مشخص نیست و حیوانات اغلب به سمت بهبودی پیش می رود.

نشانه های مرحله سوم 24-72 ساعت بعد از مصرف بروز می یابد. مشکلات کلیوی، کاهش ادرار، زخم های دهانی (بسیار شایع)، استفراغ، عدم تعادل و مرگ.

تاریخ بروز رسانی ( 11 شهریور 1398 ساعت 15:52 )

طراحی سایت طراحی وب وبسایت نرم افزار سفارش مشتری نرم افزار موبایل سامانه انبارداری پورتال سئو برند آماده برند فروشی برند آماده فروشی