ویژگی های یک دامپزشک خوب

چگونه یک دامپزشک خوب برای حیوان خانگی خود انتخاب کنیم؟

حیوانات خانگی ما یکی از اعضای خانواده محسوب میشوند که بخشی از خاطرات تلخ و شیرین زندگی ما را تشکیل میدهند. هرچقدر گذراندن وقت با این دوست داشتنی های بی گناه شیرین تر باشد، دیدن بیماری و مشکلات آنها نیز سخت تر خواهد بود. به همین دلیل از لحظه ورود این کوچولوها به منزل باید یک دامپزشک خوب را بشناسیم. دامپزشک خوب میتواند در همه موارد نگهداری، تربیت و تغذیه و نیز در هنگام بیماری، راهگشای ما بوده و تجربه نگهداری از حیوان خانگی را دلچسب تر نماید.
در ادامه مشخصات یک دامپزشک خوب را که میتوانید در نگاه اول بیابید توضیح خواهم داد:

1- شکیبایی و مهربانی: از آنجایی که حیوانات خانگی قادر به صحبت نیستند و حتی بر خلاف نوزادان، مادر و پدر هم معمولا ارتباطی به تنگاتنگی نوزاد و مادر با حیوان خانگی ندارند، فهمیدن علت بیماری و حتی مشخص نمودن محل درد و یا مشکل بسیار دشوار است و شاید تنها دلیل مراجعه به دامپزشک بی اشتهایی یا کاهش اشتها باشد ولی با بیماری سختی مثل عفونت های شدید یا حتی پیچ خوردگی روده یا خونریزی داخلی مواجه باشیم. به همین دلیل دامپزشک خوب باید با صبر و دقت پت را معاینه نموده و با سوال های درست از صاحب حیوان و در صورت نیاز انجام آزمایش های مورد نیاز پی به علت بیماری ببرد.

از طرف دیگر حیوانات معمولا در محیط کلینیک دامپزشکی دچار اضطراب شده و علایم بیماری به دلیل استرس پوشانده میشود. مثلا گربه ای که در منزل با لنگش راه میرفته در کلینیک بدون مشکل راه میرود. به همین دلیل دامپزشک خوب و با تجربه میتواند راهکارهای مناسبی جهت آرامش بیشتر پت فراهم کرده و به خوبی از عهده تشخیص بیماری بر آید

2- برقراری ارتباط مناسب با صاحب حیوان خانگی: دامپزشک خوب بر خلاف اغلب پزشکان مشهور که اغلب کم صحبت هستند، باید ارتباط خوبی با صاحب حیوان برقرار کرده و فرصت کافی را برای پرسیدن سوالات فراهم کند. زیرا بخش عمده سلامتی حیوان خانگی توسط نگهداری و تغذیه درست به دست می آید که لازمه این مساله آموزش صحیح به صاحب حیوان است. دامپزشک خوب ممکن است شما را برای دریافت آموزش بهتر به وب سایتی که آماده کرده یا به دفترچه یا متن آماده ای ارجاع دهد که این نشانه دلسوزی و متعهد بودن آن دامپزشک می باشد.

3- متعهد بودن: دامپزشک خوب متعهد به حفظ سلامتی حیوان خانگی شما است و به همین دلیل با دادن آموزش در مورد نحوه نگهداری، تغذیه و حتی خوراندن داروها یا نحوه استفاده از داروها و با تجویز به موقع ضد انگل، واکسن و مکمل ها از بروز بیماری در حیوان خانگی جلوگیری میکند. زیرا وظیفه یک دامپزشک صرفا درمان بیماری نیست بلکه وظیفه پیشگیری از بروز بیماری ها را نیز بر عهده دارد. به همین دلیل اگر با دامپزشکی که این موارد برایش اهمیت داشت مواجه شدید شک نکنید که او فردی دلسوز است و قصدش تنها کاهش آلام حیوانات و نیز کاهش هزینه های درمانی شما است زیرا هزینه پیشگیری همیشه بسیار کمتر از هزینه درمان خواهد بود.

4- ارتباط مناسب با حیوانات: دامپزشک خوب برای معاینه و جلوگیری از آسیب به حیوان خانگی و نیز خودش از خطرات احتمالی از روش های مناسبی که باعث آزار حیوان نخواهد شد استفاده میکند. روش هایی مثل استفاده ازنوازش، صدای دلنشین، پوزه بند یا حوله و یا دستکش و حتی به کار بردن به موقع داروهای آرام بخش ولی بدون آسیب جسمی و روحی به حیوان خانگی.

5- رعایت اصول بهداشتی: یک دامپزشک خوب به بهداشت محیط کلینیک و میز معاینه و استفاده از دستکش یک بار مصرف اهمیت داده و از این طریق جلوی گسترش بیماری ها را میگیرد.

6- محیط آرام و نه چندان شلوغ: محیط های شلوغ که در آن تعداد زیادی انسان و انواع حیوانات سالم و بیمار در انتظار معاینه هستند علاوه بر ایجاد استرس فراوان برای حیوان، زمینه ساز انتقال انواع بیماری ها نیز خواهد بود. به همین دلیل دامپزشک خوب و متعهد با اختصاص وقت مناسب برای هر بیمار از ازدحام در محیط کلینیک کاسته و از این طریق به حفظ سلامتی حیوان خانگی شما کمک خواهد کرد.

7- امکانات کلینیک: یکی دیگر از موارد مهم امکانات تشخیصی کلینیک است. دامپزشک خوب معمولا امکانات تشخیصی مناسب برای انجام آزمایشها و نیز ابزار تشخیصی مناسب برای معاینات و جراحی های انواع حیوانات خانگی را فراهم میکند و در عین حالی که از اقدامات تشخیصی بیهوده و غیر ضروری اجتناب کرده ولی در مواقع ضروری نیز، سلامتی را فدای نبود امکانات تشخیصی نخواهد کرد.

8- تخصص: علم دامپزشکی بسیار گسترده است و یک دامپزشک خوب معمولا یا خودش از تخصص لازم در زمینه کاری مورد نظر برخوردار است و یا در غیر این صورت از افراد متخصص در امور تخصصی مثل جراحی و رادیولوژی استفاده میکند و یا در صورت لزوم شما را به افراد متخصص در آن زمینه خاص ارجاع خواهد داد.

9- ثابت بودن کادر درمانی: یکی از موارد مهم در انتخاب دامپزشک خوب ثابت بودن کادر درمانی است. مراکزی که به صورت شیفتی فعالیت میکنند (مثل بیمارستان ها) با اینکه در موارد اورژانس کارآمد هستند ولی به دلیل ثابت نبودن کادر درمانی در موارد روزمره و غیراورژانس به دلیل اینکه شناخت قبلی از پت ندارند قدرت تشخیصی کمتر و نیز تعهد اخلاقی کمتری نسبت به صاحب دام خواهند داشت. دامپزشکی که از سن پایین در جریان شرایط نگهداری و سلامتی و حتی خلق و خوی مثلا یک سگ و گربه بوده، در زمان بروز بیماری بسیار بهتر از عهده تشخیص و درمان بیماری بر خواهد آمد.

10- در دسترس بودن دامپزشک: یک دامپزشک خوب و متعهد معمولا راه ارتباطی مناسبی برای صاحب حیوان در نظر میگیرد تا در ساعات غیر کاری بتوانید در موارد ضروری از راهنمایی او استفاده کنید.

11-استفاده از منابع و به روز بودن: دامپزشکی بر خلاف پزشکی علمی بسیار گسترده هست که شامل بیماری های انواع حیوانات از سگ و گربه تا پرنده و همستر و خوکچه هندی و حتی مار و ایگوانا و حیواناتی کمتر دیده شده مثل پرندگان وحشی و شوگرلایدر و .. میشود. دوز داروها در حیوانات متفاوت بوده و حتی داروهای بسیار متداول در یک گونه برای برخی حیوانات دیگر مسمومیت زا هستند. به همین دلیل یک دامپزشک خوب معمولا روی میز کار خود چندین کتاب دارونامه و در کتابخانه کلینیک، انواع منابع علمی به روز را در مورد انواع حیوانات داشته و به طور مرتب در حین تشخیص و درمان به آنها مراجعه میکند. پس اگر دامپزشک شما برای نوشتن نسخه، چندین بار به کتاب مراجعه میکند، این نشان از تعهد کاری او داشته نه بی اطلاعی، چون مسلما او به خوبی میداند که دوز آنتی بیوتیک در حیوانات مختلف متفاوت بوده و بر اساس وزن محاسبه میشود و با دقت به وزن حیوان و محاسبه دوز مناسب، از انجام صحیح روند درمانی اطمینان حاصل میکند.

12- علاقه به حرفه: از آنجایی که دامپزشکی رشته ای بسیار متنوع است و دامپزشکان با علایق متفاوتی وارد این رشته میشوند، پیدا کردن دامپزشکی که به این حرفه از ته دل عشق داشته و با جان و دل در حفظ سلامت حیوانات خانگی بکوشد یکی از نکات مهم انتخاب دامپزشک خوب می باشد

علاوه بر ویزیت حضوری در کلینیک، میتوانید از ویزیت آنلاین کلینیک دامپزشکی دکتر مکرم استفاده کنید

به این منظور در واتس آپ با شماره ۰۹۰۳۴۴۴۳۷۵۲ و یا در اینستاگرام کلینیک دامپزشکی پیام بدید

Instagram: @pet_clinic_drmokaram

دامپزشکی غرب تهران دامپزشک خوب کلینیک دامپزشکی غرب تهران بیمارستان دامپزشکی خوب بیمارستان دامپزشکی غرب تهران بیمارستان دامپزشکی تهران کلینیک دامپزشکی تهران