همه چیز در مورد کیسه های م ق ع د ی سگ ها و گربه ها

کیسه های مقعدی چیست؟

کیسه های مقعدی دو کیسه کوچک هستند که در دو طرف مقعد تقریبا در موقعیت های ساعت چهار و هشت قرار دارند. دیواره های کیسه با تعداد زیادی غدد سباسه (عرق) پوشانده شده است که مایعی بدبو تولید می کنند. این مایع در کیسه ها ذخیره می شود و از طریق مجرای کوچکی که درست در داخل مقعد باز می شود، آزاد می شود. این کیسه ها معمولا به عنوان غدد مقعدی شناخته می شوند. آنها در سگ و گربه نر و ماده وجود دارند.

کارکرد آنها چیست؟

ترشح کیسه مقعدی حاوی مواد شیمیایی است که به عنوان نشانگرهای قلمرو عمل می کنند. این ترشحات شبیه ترشحی است که توسط یک راسو تولید می شود که برای دفع دشمنان و هشدار دادن به حیوانات دیگر از حضور آنها استفاده می شود. اگرچه سگ ها و گربه ها می توانند از کیسه های مقعدی خود برای همین منظور استفاده کنند، اما بیشتر حیوانات خانگی نیازی به دفع شکارچیان به این روش ندارند. مقدار کمی از مایع مقعدی معمولاً با انقباضات عضلانی هر زمان که گربه اجابت مزاج را انجام می دهد، خارج می شود و بوی متمایزی به مدفوع می دهد.

چه بیماری هایی بر کیسه های مقعدی تاثیر می گذارند؟

کیسه ها و مجاری مقعدی می توانند به دلایل مختلف از جمله تخلیه نکردن کیسه ها به طور منظم (که باعث می شود سگ یا گربه پشت خود را به زمین بمالند) و یا انجام تخلیه کیسه تویط افراد کم تجربه، ملتهب یا عفونی شوند. اگر مجاری کیسه مقعدی متورم شود، در حین اجابت مزاج نمی توانند مایع را به درستی از کیسه ها تخلیه کنند. در این شرایط، کیسه ها ممکن است متورم شده و مایع ضخیم تر و تیره رنگ تر شود.

باکتری هایی که به طور معمول در مدفوع وجود دارند می توانند به راحتی از مجاری عبور کرده و وارد کیسه ها شوند. در شرایط عادی، با دفع ترشحات در حین اجابت مزاج، باکتری ها خارج می شوند. با این حال، اگر کیسه ها مسدود شده باشند، مایع به طور معمول تخلیه نمی شود و مایع نهفته محیطی ایده آل برای رشد باکتری ها فراهم می کند. اگر کیسه های مقعدی به این شکل عفونی شوند، مایع خونی می شود و در نهایت کیسه ها پر از چرک می شوند و آبسه کیسه مقعدی را تشکیل می دهند. آبسه های کیسه مقعدی تورم های داغ و دردناکی هستند که می توانند در یک یا هر دو طرف راست روده ایجاد شوند. در صورت عدم درمان، فشار ادامه می یابد و به چرک اجازه می دهد تا در شرایطی به نام پارگی کیسه مقعدی خارج شود. سپس چرک می تواند به بافت های اطراف گسترش یابد و باعث آسیب شدید به رکتوم و مقعد شود.

علائم بالینی بیماری کیسه مقعدی چیست؟

علائم بیماری کیسه مقعدی به ماهیت و شدت مشکل بستگی دارد. اولین نشانه ها کشیدن ناحیه مقعد به زمین و لیسیدن یا گاز گرفتن مقعد یا دم است. گربه های مبتلا همچنین ممکن است در اطراف پایه دم یا روی شکم ریزش مو داشته باشند که در اثر لیسیدن بیش از حد است. بی میلی به اجابت مزاج نیز ممکن است رخ دهد. همچنین در گربه ها مشکلات کیسه های مقعدی موجب دفع مدفوع خارج از خاک گربه می شود.

بیماری کیسه مقعدی بسیار دردناک است و حتی اگر بخواهید به ناحیه آسیب دیده نگاه کنید، حتی یک گربه معمولاً ملایم ممکن است چنگ زده یا گاز بگیرد. اگر یک یا هر دو کیسه مقعدی دچار آبسه شوند، ممکن است ناحیه کنار رکتوم متورم شود. اگر آبسه پاره شود، ترشحات خونی یا چسبناکی را خواهید دید که در کنار یا زیر رکتوم تخلیه می شود.

بیماری کیسه مقعد چگونه درمان می شود؟

درمان عبارت است از بیرون آوردن کیسه ها و خارج کردن مواد جامد شده. تزریق به داخل کیسه آسیب دیده با داروهای ضد التهابی و آنتی بیوتیکی نیز ممکن است لازم باشد. از آنجا که این می تواند دردناک باشد، درمان ممکن است نیاز به آرام بخش داشته باشد.

برای عفونت، کیسه ها باید بیرون زده شوند و آنتی بیوتیک های خوراکی باید برای از بین بردن باکتری ها تجویز شود. اکثر گربه ها به داروهای مسکن و آنتی بیوتیک ها مانند آموکسی سیلین-کلاوولانیک اسید (Clavamox®) یا کلیندامایسین (Antirobe®) که برای چند روز تجویز می شوند تا زمانی که تورم و التهاب فروکش کند، به خوبی پاسخ می دهند. دامپزشک شما همچنین ممکن است استفاده از کمپرس گرم را برای تسکین بیشتر درد توصیه کند.

دامپزشک شما به شما اطلاع می دهد که چه زمانی گربه شما باید مورد ارزیابی مجدد قرار گیرد. این ارزیابی مجدد احتمالاً شامل بیان مجدد غدد مقعدی است و ممکن است نیاز به تزریق مجدد داروهای ضد التهابی و آنتی بیوتیکی داشته باشد.

اگر کیسه های مقعدی دچار آبسه شده باشند اما پاره نشده باشند، درمان جراحی برای لانس و باز کردن آبسه ممکن است ضروری باشد.

آیا احتمال عود این وضعیت وجود دارد؟

ابتلا به بیماری کیسه مقعدی مکرر برای سگها متداول ولی برای گربه ها بسیار رایج نیست، اما این می تواند در گربه های مبتلا به چاقی، اسهال مزمن یا یبوست، آناتومی غیرطبیعی یا عملکرد عصبی، بیماری التهابی روده و آلرژی ها از جمله آلرژی غذایی دیده شود. اگر گربه شما بیماری کیسه مقعدی مکرر را تجربه می کند، باید برای هر گونه بیماری زمینه ای برای کاهش عود بررسی و درمان شود. اگر گربه شما چندین دوره بیماری کیسه مقعدی داشته باشد و درمان های توصیه شده مانند تغییر رژیم غذایی و مکمل ها یا داروها مشکل را برطرف نکند، کیسه های مقعدی را می توان با جراحی برداشت.

عوارض احتمالی جراحی چیست؟

جراحی نیاز به بیهوشی عمومی دارد که همیشه درجاتی از خطر را به همراه دارد، چه بیمار گربه باشد و چه سگ. برداشتن کیسه های مقعدی یک جراحی ظریف و تخصصی است. این جراحی باید توسط متخصص جراحی انجام شود.

برخی از سگ ها و گربه‌ها پس از جراحی، عدم کنترل روده را تجربه خواهند کرد. آنها ممکن است هنگام راه رفتن گلوله های مدفوع را رها کنند یا هنگام خواب یا دراز کشیدن دچار بی اختیاری مدفوع شوند. این به این دلیل رخ می دهد که اعصابی که عضلات اطراف مقعد را کنترل می کنند در نزدیکی کیسه های مقعدی قرار دارند و ممکن است در حین برداشتن کیسه های مقعدی آسیب جزئی داشته باشند یا به عنوان بخشی از روند بهبودی پس از عمل ملتهب شوند. در بیشتر موارد، این یک مشکل موقتی است که طی چند روز تا چند هفته پس از جراحی برطرف می شود.

متأسفانه، برخی از موارد نادر هرگز بهبود نمی یابند و در نتیجه نیاز به پوشک مخصوص یا سایر وسایل مناسب برای بی اختیاری مدفوع وجود دارد. دامپزشک شما به طور کامل در مورد خطرات و مزایای جراحی با شما صحبت خواهد کرد.

چه مشکلات دیگری می تواند با کیسه های مقعدی ایجاد شود؟

سگ ها و گربه‌های مسن‌تر ممکن است به سرطان غدد کیسه‌های مقعدی به نام آدنوکارسینوما مبتلا شوند. بنابراین، بسیار مهم است که به محض مشاهده علائم بالینی، سگ یا گربه خود را توسط دامپزشک معاینه کنید.

علاوه بر ویزیت حضوری در کلینیک، میتوانید از ویزیت آنلاین کلینیک دامپزشکی دکتر مکرم استفاده کنید

به این منظور در واتس آپ با شماره ۰۹۰۳۴۴۴۳۷۵۲  و یا در اینستاگرام کلینیک دامپزشکی پیام بدید

Instagram: @pet_clinic_drmokaram

دامپزشکی غرب تهران دامپزشک خوب کلینیک دامپزشکی غرب تهران بیمارستان دامپزشکی خوب بیمارستان دامپزشکی غرب تهران بیمارستان دامپزشکی تهران کلینیک دامپزشکی تهران، کلینیک دامپزشکی غرب تهران، کلینیک دامپزشکی جنت آباد، کلینیک  دامپزشکی ستاری